Linka bezpečí | Linka bezpečí NAŽIVO

Linka bezpečí NAŽIVO

Linka bezpečí NAŽIVO je program, který propojuje naše odborníky a děti přímo v terénu – ve školách, sportovních klubech nebo komunitních místech. Učíme děti a dospívající hledat řešení a posilujeme důvěru ve vlastní sílu.

pomáháme ve třídách
14 let
přijeli jsme za vámi
350+ organizací
mluvíme se všemi
35 000+ dětí

V programu společně mluvíme o důležitých tématech z oblasti duševního zdraví dětí a dospívajících, poskytujeme prevenci rizikového chování, ale také seznamuje s dostupnými možnostmi pomoci, včetně služeb Linky bezpečí.

Naši zkušení lektoři se za vámi vydají kamkoliv po České republice, kde se můžeme setkat s dětmi ve věku 9-26 let.

Mám zájem

Jak program probíhá

Kde program probíhá?

Přímo u vás ve škole – ve třídě, klubovně, knihovně nebo jiné místnosti, kde se děti běžně pohybují. Potřebujeme jen pohodlné sezení v kruhu, aby na sebe všichni dobře viděli. Prostor, prosíme, připravte předem – atmosféra místa je pro naši práci důležitá.

Abychom mohli dobře pracovat a zapojit každého, je ideální skupina do 17 účastníků – větší třídy proto obvykle dělíme na dvě menší skupiny. V takovém případě je nutné zajistit dvě oddělené místnosti.

Kdo program vede?

Programem děti provázejí zkušení lektoři a lektorky s praxí z Linky bezpečí. Jsou to odborníci, kteří dětem umí naslouchat, vést je bezpečně i náročnými tématy a podporovat otevřenost i respekt.

Pro koho je program určen?

Pro děti a dospívající na základních a středních školách, ve sportovních klubech, zájmových kroužcích nebo spolcích. Vysokým školám nabízíme pro studenty speciální program BRAVE talk.

Program je určen pouze pro děti a dospívající. Pedagog může být přítomen jako tichý pozorovatel, do samotného průběhu ale nezasahuje. Škole předáváme písemné materiály o službách Linky bezpečí a o tom, jak s dětmi dále pracovat.

Jak dlouho program trvá?

  • Základní školy: 2 vyučovací hodiny
  • Střední školy: 3 vyučovací hodiny
  • Vysoké školy: 2 hodiny (v rámci programu BRAVE talk)

Co děti v programu zažijí?

V první části se zaměřujeme na konkrétní téma (například Bezpečné vztahy, Dospívání, Když chci být v pohodě…) pomocí interaktivních aktivit, her a společného sdílení.

Druhá část programu je věnovaná tomu nejdůležitějšímu: kam se obrátit o pomoc. Dětem přehledně a citlivě představíme Linku bezpečí i další možnosti podpory, které mohou využít v těžkých chvílích.

Program pro starší studenty BRAVE talk

Od roku 2023 nabízíme také seminář BRAVE talk pro studenty vysokých škol a vyšších ročníků středních škol. Na tomto 2 hodinovém setkání mluvíme o duševním zdraví, o tom, jak vést rozhovor s někým, kdo prochází krizí. Jak takový rozhovor začít, co funguje a pomáhá, na co si dát pozor – a jak při tom nezapomenout pečovat i o sebe. Probereme konkrétní možnosti pomoci i to, kdy a jak druhému nabídnout podporu, kam odkazovat a jaké formy pomoci existují.

Cena

Programy jsou z velké části spolufinancovány partnery a dárci Linky bezpečí, organizace přispívá pouze částkou v rozmezí 500,- Kč až 2.000,- Kč na skupinu dle lokality, termínu a počtu zapojených skupin.

Zaujal vás náš program? Vyplňte, prosím, kontaktní formulář, budeme vás kontaktovat s dalšími informacemi.

Přejít na formulář

Kontakty

Monika Kubátová
koordinátorka projektu Linka bezpečí NAŽIVO
e-mail: prevence@linkabezpeci.cz
mobil: 725 571 755

Témata na výběr

Považujeme za důležité, aby si téma vybírali účastníci sami. V mimoškolních zařízeních a organizacích vybírejte, prosím, ze seznamu podle věku dětí.

Pro žáky 3. - 5. tříd

1. Když jsem online

Téma bezpečného pobytu na internetu je velmi široké. Pojďme se spolu podívat na to, kde všude nás online prostředí provází a ovlivňuje, kolik času v něm trávíme a jak se v online světě cítíme. Budeme se věnovat také možným rizikům a společně vymyslíme, co můžeme udělat pro naše bezpečí, psychickou pohodu a kde hledat pomoc v případě jakýchkoliv potíží.

2. Když chci být v pohodě

V tomto tématu se společně zaměříme na naše prožívání. Naučíme se rozpoznat základní lidské emoce. Řekneme si, k čemu slouží a jak se mohou projevovat. Podíváme se také na to, co můžeme dělat, když nás nějaká emoce zavalí a nevíme, co s ní. Vymyslíme, na koho se obrátit, abychom v tom nebyli sami.

3. Vztahy

Vztahy s kamarády a vrstevníky pro nás bývají obvykle velmi důležité. V tomto tématu se na ně proto zaměříme. Řekneme si, jak se ve vztazích s kamarády můžeme cítit a jak můžeme poznat, že nám v nějakém vztahu není dobře. Společně vymyslíme, co se v takové situaci dá dělat, jak si můžeme pomoci my sami i kdo všechno kolem nás nám s tím může pomoci.

4. Odlišnosti

V čem všem se lidi od sebe liší? Vidíme to na první pohled? A můžeme tyto odlišnosti nějak ovlivnit? Jak nám je, když jsme v něčem jiní? A na jakou svou odlišnost jsme hrdí? Na tyto otázky se společně podíváme v tomto tématu.

Pro žáky 6. - 9. tříd

1. Když jsem online

Téma bezpečného pobytu na internetu je velmi široké. Pojďme se spolu podívat na to, kde všude nás online prostředí provází a ovlivňuje, kolik času v něm trávíme a jak se v online světě cítíme. Budeme se věnovat také možným rizikům a společně vymyslíme, co můžeme udělat pro naše bezpečí, psychickou pohodu a kde hledat pomoc v případě jakýchkoliv potíží.

2. Když chci být v pohodě

V tomto tématu se společně zaměříme na naše prožívání v náročných situacích. Řekneme si, co je to stres a k čemu slouží. Budeme se věnovat tomu, jak na sobě poznáme, že už toho je na nás moc. A společně vymyslíme strategie, které nám mohou pomoci, když se necítíme dobře. Najdeme také zdroje ve svém okolí, které nám mohou poskytnout potřebnou podporu.

3. Vztahy

Vztahy s kamarády a vrstevníky pro nás bývají obvykle velmi důležité. V tomto tématu se na ně proto zaměříme. Řekneme si, jak se ve vztazích s kamarády můžeme cítit a jak můžeme poznat, že nám v nějakém vztahu není dobře. Společně vymyslíme, co se v takové situaci dá dělat, jak si můžeme pomoci my sami i kdo všechno kolem nás nám s tím může pomoci.

4. Odlišnosti

V čem všem se lidi od sebe liší? Vidíme to na první pohled? A můžeme tyto odlišnosti nějak ovlivnit? Jak nám je, když jsme v něčem jiní? A na jakou svou odlišnost jsme hrdí? Na tyto otázky se společně podíváme v tomto tématu.

5. Když dospívám

Nabízíme prostor pro sdílení všeho, co přichází v bouřlivém období dospívání. Společně se podíváme na změny, které toto období přináší, posvítíme si na to, co se děje v těle, psychice, ve vztazích... Bude prostor probrat otázky ohledně lásky i lidské sexuality. Je možné zařadit anonymní formu dotazování, která umožní větší pocit soukromí a bezpečí. Probereme, kde hledat případnou pomoc.

Pro studenty středních škol

1. Když jsem online

Téma bezpečného pobytu na internetu je velmi široké. Pojďme se spolu podívat na to, kde všude nás online prostředí provází a ovlivňuje, kolik času v něm trávíme a jak se v online světě cítíme. Budeme se věnovat také možným rizikům, probereme situace, se kterými se studenti setkávají, a společně vymyslíme, co můžeme udělat pro naše bezpečí a psychickou pohodu. Představíme organizace, které v této oblasti pomáhají a na které se lze v případě jakýchkoliv potíží obrátit.

2. Psychohygiena

V tomto tématu se společně zaměříme na naše prožívání v náročných situacích. Řekneme si, co je to stres a k čemu slouží. Budeme se věnovat varovným signálům, díky kterým na sobě poznáme, že už toho je na nás moc. A společně vymyslíme strategie, které nám mohou pomoci, když se necítíme dobře. Najdeme také zdroje ve svém okolí, které nám mohou poskytnout potřebnou podporu. Čeká nás práce společně ve skupině, v menších skupinkách i individuálně.

3. Gender, sex a vztahy

Nabízíme otevřený prostor pro sdílení tohoto širokého tématu, které bývá často doprovázeno, velmi přirozeně, studem. Diskuze o vztazích, sexualitě, náročných situacích v partnerství nebo o čemkoliv, co bude účastníky zajímat. Je možné zařadit anonymní formu dotazování, která umožní větší pocit soukromí a bezpečí. Podíváme se na to, jak je možné řešit různé situace, a probereme, kde hledat případnou pomoc.

O programu

Témata citlivě otevírají naši lektoři, kteří mají pro děti a dospívající připraven interaktivní program na míru jejich věku. Vždy společně hledáme dostupné způsoby, jakými případné problémy řešit s využitím osobních zdrojů i blízkého sociálního okolí. Představujeme také všechny služby, které Linka bezpečí aktuálně všem dětem i dospívajícím zdarma nabízí.

Budujeme s dětmi prostředí vzájemného respektu, loajality a vlastní emoční odolnosti. Prakticky probíráme, na které osoby nebo instituce se děti mohou obracet.

Během programu platí následující pravidla:

  • Každý názor je vítaný bez hodnocení
  • Mluví jen jeden
  • Můžu říct stop, pokud nechci na něco odpovědět
  • Nešířím osobní příběhy svých spolužáků

Modelové příklady jednotlivých témat:

„Co když je toho na mně už prostě moc? Ve škole se očekává perfektní výkon, k tomu různé kroužky a další aktivity, ze kterých už nemám ani radost…”

„Scrollovat na sociálních sítích je zábava, nedávno jsem ale narazil na video, které ve mě vyvolalo divné pocity. V naší třídě navíc vznikla nová WhatSApp skupina, ve kterém mi není dobře. Pomlouvají tam spolužáka, který je jiný…”

„Rodiče jsou přísní a mám pocit, že mi tak úplně nerozumí. Navíc se mi začal vzdalovat kamarád. Dřív jsme spolu byli pořád, teď už mi s ním tak dobře není. Vztahy jsou složité, neorientuji se v nich…”

„Dohodli jsme se, že spolu budeme chodit. Partnerka si mne ale od té doby vůbec nevšímá, nereaguje na mé zprávy a má mne spíš pro legraci. Navíc flirtuje s ostatními ve škole. Mám ji rád, ale tohle mne bolí…”

Ráda bych Vám poděkovala za preventivní program Linky bezpečí u nás na ZŠ v Uhlířských Janovicích. Dětem se program líbil a jistě jim byl užitečný i do života. Ze schůzek s rodiči mám také kladné ohlasy. V den programu jsem se nestihla s lektorkami rozloučit a poděkovat jim, tak bych to nyní ráda napravila.

Lenka Kratochvílová, školní metodička prevence, ZŠ Uhlířské Janovice

Dnes u nás ve škole proběhl program Linka bezpečí ve vaší třídě. Chtěla bych Vám touto cestou poděkovat za nabídku a zprostředkování programu a ještě jednou poděkovat lektorkám. Byly úžasné a program vynikající. Budu se těšit na další spolupráci, podle možností.

Mgr. Bc. Věra Ráblová, ředitelka ZŠ Krhanice

Dovolte, abych alespoň touto cestou velmi poděkovala všem lektorům, kteří pracovali s našimi žáky, a také za to, že jste vůbec naši školu zařadili do Vašeho programu. Děti byly nadšené, moc se jim programy líbily. Přeji krásný adventní čas a doufám, že se nám v budoucnu opět povede s Vámi spolupracovat.

Mgr. Markéta Patrasová, školní metodik prevence, ZŠ Litvínovská 500, Prosek

Moc děkujeme za příjemné dopoledne se lektorkami z Linky bezpečí. Děti byly nadšené. Teď už vědí, že jejich charitativní pomoc (děti dělaly sbírku na Linku bezpečí) není anonymní a že skutečně Linka bezpečí existuje a jak funguje. Ještě jednou moc děkujeme!

Mgr. Ludmila Hrušková, ředitelka, ZŠ Církvice

Preventivní program Linka bezpečí ve vaší třídě byl pro naše žáky velkým přínosem. Oceňujeme, že si žáci sami mohli vybrat téma besedy. Lektorky dokázaly navodit ve třídě klid a bezpečí. Mluvily se žáky otevřeně a ochotně odpovídaly na všechny jejich dotazy. Děkujeme za ochotu s naší školou spolupracovat.

ZŠ Lednice

Moc děkujeme za velmi přínosný projekt, lektorky byly moc sympatické a milé, se všemi třídami si báječně poradily a máme opravdu pozitivní zpětnou vazbu i od samotných dětí, že se jim program líbil.

ZŠ T. G. Masaryka Rajhrad

Zaujal vás náš program?

Výborně, vyplňte prosím kontaktní formulář, ozveme se vám a domluvíme se.

Přejít na formulář