Moje dítě se řeže! Co dělat?!
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
Děti jsou neklidné, ale natěšené, protože očekávají neznámou návštěvu. Ještě netuší, že už za pár desítek minut budou vědět o trochu lépe, jak vyzrát na temná zákoutí internetu. Řeč je o internetové bezpečnosti, tématu, se kterým jsme za dětmi dnes vydali. „Uspořádejte kruh, abychom si mohli povídat,“ říká s úsměvem Táňa hned v úvodu hodiny. Pravidla jsou jasná – můžeme se ptát na cokoliv, nic není tabu, nebudeme se přerušovat a respektujeme názory ostatních. Pravidla jednohlasně odsouhlasena a jde se na to!
„Teď si stoupne každý, kdo si myslí, že je bezpečné dávat na internet svoji fotku,“ zahlásí před již klidnými dětmi Lenka. Zprvu cítíme lehké zaváhání, někteří odvážlivci si stoupnou v jinak sedícím hloučku spolužáků. Ptáme se na názory dětí, zajímají nás důvody jejich odpovědí. „Já myslím, že fotky má dneska na internetu kde kdo a beztak si nás může kdokoliv vyhledat, tomu nezabráníme,“ hlesne sebevědomě 10letý tmavovlasý chlapec. Má částečně pravdu, jsme skutečně velmi dobře dohledatelní. Jak se ale chovat, abychom nebyli TAK DOBŘE dohledatelní?
Tato otázka otevírá bouřlivou diskuzi. „Stejně tam máš už svý jméno!“ – „Když tam dáš všechno, tak si tě někdo najde a zabije tě!“ – „Ale na Facebooku tě nikdo nevidí, když si ho nepřidáš,“ argumentuje dívka a ozývají se další výkřiky. Jak je to tedy se seznamováním se na Facebooku? Co když si tam skutečně přidáme někoho, koho vlastně ani tak dobře neznáme? Co když se s ním dokonce po několika konverzacích chceme setkat? Děti přemítají nad různými scénáři, co bezpečné je, a co už není. Setkání s cizí osobou… Vždyť s ní hrají i třeba videohry, tak už zas tak neznámá není. Nebo snad…? „Pokud se chcete setkat s kamarádem z internetu, co byste udělali jako první věc?“, ptá se spiklenecky Lenka. „Asi bych to řekl rodičům, ať jdou se mnou,“ váhá s odpovědí drobný páťák. Bingo! Rodiče nám přeci kryjí záda už od malička, takže dětem ochotně vysvětlujeme, jak důležitá komunikace s nimi je. Lektorky rozvíjejí další a další otázky tak, aby se ze všech hlav pořádně kouřilo.
Pozornost školáků na prvním stupni udržujeme otázkami a rychlými změnami. U větších si už můžeme dovolit rozdělit je do týmů a nechat je zamyslet se nad konkrétní komplikovanou situací. Dvě hodiny výkladu proto přizpůsobujeme věku, ale i konkrétním potřebám dané třídy. Věnujeme také pár slov samotné Lince bezpečí, aby děti věděly, kdy a jak se na nás mohou bezpečně obrátit. Není větší odvahy než zavolat, napsat e-mail nebo zajít na chat a svěřit se se svým problémem, nebo ne? Protože tomu tak činí přibližně 500 dětí denně, jsme připraveni naslouchat nonstop a hlavně zdarma.
Atmosféra ve třídě utichne. Děti už nemají žádné otázky a vyplňují tak zvanou Moji síť pomoci, díky které si mohou uvědomit veškeré zdroje pomoci ve svém okolí, když jim nebude dobře. Je to za námi a nás hřeje na srdci, že je dalších 20 malých hlaviček o něco chytřejších. Kam to bude příště? A my se ptáme vás! Ano, vás, kam máme přijet? Zvolit základní školu můžete prostřednictvím serveru Hithit.com. Snažíme se zde vybrat finanční prostředky na pokračování těchto bezplatných kurzů v roce 2017. Zkrátka, aby vše frčelo tak, jak má a děti byly spokojené. Prostudujte i další odměny, chceme, abyste z nich měli radost, protože my z nich radost máme
Více na: https://www.hithit.com/cs/project/3190/linka-bezpeci-ve-vasi-tride
Díky, že s námi tvoříte šťastnější konce.
Videa, články, podcasty
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
Může se stát, že trpím poruchami příjmu potravy a nevím o tom?
Pochybovat o sobě je běžná součást dospívání
Kdy zpozornět a jak postupovat, když dítě hovoří o vlastní smrti