Moje dítě se řeže! Co dělat?!
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
To je především na nás rodičích, dospělých. Jak se letošní rok promítl do našich životů, víme každý velmi dobře. A právě všudy přítomný fenomén koronavirus upozaďte. Pochopitelně je na místě obezřetnost, hygiena a dodržování pár bodů, s kterými se seznámí ve škole. Stejně tak, že se děti mají před vstupem do třídy přezout. Situaci nedramatizujte. Čerpat lze z našeho článku z doby uzavřených škol. Pracujte s pozitivy, vyučování započne bez větších omezení, nebude potřeba třídy dělit na skupiny ani nosit potvrzení o bezinfekčnosti a ve třídě otravné roušky.
A nikdy není ostuda, nebo vaše selhání, dát dětem prostor a soukromí pro hovor na Linku bezpečí.
Zejména prvňáčci, kteří jdou do školních lavic úplně poprvé, mohou cítit stres. S kým budou sedět v lavici, jak bude vypadat jejich třída, paní učitelka, noví spolužáci, jak den zvládnou bez rodičů apod. A tak dejte do jejich prožitku maximum. Udělejte jim z první cesty do školy a celého dne rituál v doprovodu blízkých osob. Podporujte, chvalte, mějte radost s nimi. Prožitky i fotky z tohoto dne si mnoho z nás pamatuje celý život. Dopřejte to i vašim dětem.
Ze statistik Linky bezpečí vyplývá, že nejčastěji volají děti, kterým bylo v průběhu loňského školního roku ubližováno. Problémy, které se týkají školy, tvoří zhruba 10 % všech problémů, které s námi děti řeší. Výraznou částí je pak problém šikany ve škole. Děti si v průběhu prázdnin odpočinou, ale s návratem do školy zažívají opět strach z opakované šikany. A to jsou pak velmi časté hovory před začátkem školního roku.
Podle statistik se s určitou formou šikany ve škole setká přes 40 % dětí. Průběžné statistiky Linky bezpečí dokládají, že šikana je skutečně závažným problém, jehož výskyt v průběhu let neklesá. Zatímco v roce 2000 byla na Lince bezpečí tomuto tématu věnována 2 % hovorů, v roce 2019 to bylo již 6 % ze všech kontaktů. Děti tak stále častěji využívají i chat nebo e-mailovou komunikaci.
„Kromě šikany děti trápí například špatné vztahy v kolektivu, opakovaně zažívaný neúspěch, ale i kritika od učitelů“ dodal Peter Porubský konzultant Linky bezpečí.
Pokud jde dítě do první třídy či do nové školy, bývají jeho obavy často přirozené. Je důležité, aby byli v klidu především rodiče. Malé děti velmi často poznají jejich nervozitu a mohou jí podlehnout. „Obecně je dobré obavám dětí předcházet tím, že s nimi o nich budeme otevřeně hovořit a nebudeme je zlehčovat. Už jen nahlas vyslovená, a od rodiče přijatá obava, může být pro dítě velmi úlevná. Je důležité, aby rodiče společně s dítětem, někdy i s učitelem, hledali pozitivní řešení vzniklých situací, které si např. děti nesou z minulého školního roku,“ říká Kateřina Schmidová, vedoucí Rodičovské linky, která zároveň uvádí, že právě tento základní princip v rodinách nezřídka selhává a rodiče berou obavy dětí na lehkou váhu.
Monika Vaňková, odborná konzultantka Rodičovské linky doplňuje: „…důležitou podporou od rodiče vedle přijetí a pochopení pocitů dětí, je také vysvětlení, že to, co prožívají je normální, přirozené a nejsou v tom samy. Stejná situace se týká spousty dalších dětí, a možná i rodiče něco podobného v minulosti pocítili na vlastní kůži.“
Blížící se konec prázdnin by měly reflektovat nejen děti, ale také jejich rodiče. Právě oni hrají důležitou roli při přípravě svých dětí na nadcházející školní rok a dokáží zmírnit možné stresy a související rizika. Pro ty jsou určena následující doporučení kolegů z Linky:
Rodičovská linka – tel. 606 021 021
Linka bezpečí – tel. 116 111
Videa, články, podcasty
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
Může se stát, že trpím poruchami příjmu potravy a nevím o tom?
Pochybovat o sobě je běžná součást dospívání
Kdy zpozornět a jak postupovat, když dítě hovoří o vlastní smrti