Moje dítě se řeže! Co dělat?!
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
V rámci těchto programů vyjíždějí lektoři z řad konzultantů Linky bezpečí do základních škol v různých městech, aby s dětmi v rámci interaktivních programů mohli probrat některá témata, se kterými se na Lince často setkáváme. S dětmi si často povídáme o tom, jak to vypadá, když se jim nedaří, když mají trable s láskou nebo doma s rodiči, nebo na co je dobré dávat si pozor v online světě. Následně mají děti samy prostor vymýšlet a sdílet různé možnosti, co může v takových situacích jim samotným nebo jejich kamarádům pomoci. Probíráme také, kde jinde se dá hledat pomoc, na koho se mohou děti ve složitých situacích obrátit.
Jednu z těchto možností představuje právě Linka bezpečí, a tak se s dětmi v průběhu programu věnujeme tomu, jak to funguje, když se k nám dovolají. Děti často s překvapením zjišťují, že se u nás dá hovořit i o věcech, u kterých si nejsou jisté, zda na Linku patří, jako jsou například partnerské vztahy, sexualita, vztahy s kamarády nebo témata týkající se internetu. Děti se dozvídají více o tom, jak je to na Lince bezpečí s anonymitou a mají možnost zjistit, proč je povídání u nás bezpečné i v případě, že třeba potřebují své trápení „jen“ s někým sdílet.
Děti mají možnost ptát se na to, co je o Lince zajímá, například jak hovor na Lince probíhá, kdo jsou lidé, se kterými telefonují a jaká pravidla na Lince dodržujeme. Podporujeme děti i v tom, že si mohou volání třeba vyzkoušet, aby věděly, co je čeká pro případ, že by skutečně pomoc potřebovaly vyhledat. Někdy děti samy sdílí své zkušenosti s voláním na Linku, jindy si zase mohou s lektory přímo na programu vyzkoušet „volání na Linku bezpečí nanečisto“, a to prostřednictvím modelové situace ve třídě.
Děti bývají z programu obvykle nadšené. Věříme, že radost dětí není jen z dárečků, které v rámci programů dostávají, ale také – stejně jako u lektorů – i z živého, osobního a na Lince vlastně trochu „netradičního“ setkání.
Videa, články, podcasty
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
Může se stát, že trpím poruchami příjmu potravy a nevím o tom?
Pochybovat o sobě je běžná součást dospívání
Kdy zpozornět a jak postupovat, když dítě hovoří o vlastní smrti