Moje dítě se řeže! Co dělat?!
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
Zkušenosti s osobním setkáváním s dětmi a mladými lidmi má Linka bezpečí bohaté. V rámci projektu Linka bezpečí NAŽIVO vysílá do škol své lektory už bezmála 12 let. Jen měl projekt dřív jiný název – Linka bezpečí ve vaší třídě.
Že je potřeba o některých tématech s dětmi více mluvit, si kromě škol uvědomují také trenéři sportovních klubů. Sport se jen hemží zátěžovými situacemi a pro mladé sportovce je pochopitelně velmi důležité učit se zvládat své emoce i trénovat svou odolnost vůči stresu. Díky myšlence zabývat se duševním zdravím dětí při sportu vzniklo propojení Linky bezpečí a fotbalových klubů a nově navazujeme spolupráci i s dalšími sportovními kluby. V létě, v době, kdy jsou školní brány zavřené, se Linka bezpečí NAŽIVO vydává za mladými sportovci na soustředění, sportovní kempy nebo přímo na tréninky. Děti tak mají zpestření jinak sportovně zaměřeného programu a chvíli zaslouženého odpočinku od tréninku. Dostávají možnost zamyslet se nad tím, jak jim při sportu je. Zároveň se společně zamýšlíme nad strategiemi, jak zvládat zátěžové situace, co jim samotným pomáhá a co nového, pro sebe užitečného, by mohli vyzkoušet. Setkávání s dětmi v klubech bývá oproti školám obvykle uvolněnější a plné legrace. Únava sportovců z tréninku nebo tréma z nadcházejícího zápasu střídá radost z toho, že jsou mezi svými kamarády a dělají, co je baví.
Ostatně, téma péče o duševní zdraví, se kterým do klubů jezdíme, je i nejčastější téma, které si volí pro své žáky a studenty také školy. Pojmenovali jsme ho příznačně: Když chci být v pohodě. Není se čemu divit – otazníky kolem křehkého duševního zdraví současných dětí a dospívajících rezonují v poslední době celou naší společností, mezi rodiči, pedagogy i odbornou veřejností. Také na Lince bezpečí je téma psychických potíží na předních příčkách všech kontaktů. V rámci tématu s dětmi NAŽIVO povídáme o tom, jak velkou roli hrají emoce v našem životě, jak je naše prožívání propojeno s naším tělem a také jak na sobě poznáme, když je toho na nás moc.
Čím dál tím častěji se také dotýkáme fenoménu sebepoškozování, které se jako riziková strategie u mladých lidí objevuje v posledních letech. Když třídu toto téma zajímá, můžeme společně hledat odpovědi na otázku, proč si někteří lidé ubližují, a zároveň upozorňovat na to, že je to velmi nezdravý způsob, jak řešit své potíže. Přitom cesty, jak boj se sebepoškozováním zvládat (anebo s ním vůbec nezačínat), existují.
Dnešní doba plná technologií, všudypřítomné sociální sítě, rychlý rozvoj umělé inteligence a další výdobytky moderního světa mají velký vliv nejen na nás dospělé. V mnohém pomáhají, ale také si berou značnou míru naší pozornosti a času. Pochopitelně zasahují i ty nejzranitelnější – děti a dospívající. Linka bezpečí NAŽIVO věnuje celý jeden blok tématu Když jsem on-line. V informovanosti většinou kámen úrazu nebývá.
Děti často mají (úměrně věku) informace například o tom, jak se bránit proti internetovým predátorům, jak technicky zabezpečit svůj profil, jak na internetu nahlásit závadný obsah nebo sexting. Často se však zapomíná na ošetření toho, jak dětem a dospívajícím v on-line světě vlastně je. Proto nově zaměřujeme program na sdílení emocí a vytváříme prostor k uvědomění si, co dětem pobyt na síti přináší a co naopak bere. Skvělá zábava, kontakt s kamarády ze třídy nebo z druhé strany světa, hry, ve kterých zapomenu na své starosti, videa, která mě naučí novým dovednostem, možnost sehnat důležité informace do referátu…? Na druhé straně srovnávání s ostatními a jejich super fotkami nebo zážitky, výbuchy vzteku u hry, která mi zrovna nejde, nevyžádané zprávy od cizích lidí, nedostatek volného pohybu venku s kamarády, málo spánku, pocit osamělosti…
O tom všem mluvíme a pojmenováváme emoce, které se s virtuálním životem pojí. A nenásilně předáváme dětem tipy, jak bezpečně kyberprostorem proplout, i o tom, jak si čas na síti pohlídat nebo komu se svěřit, když narazí na nějaký zádrhel.
Na středních školách plyne pro lektory čas jinak. Na program s Linkou bezpečí mají tři vyučovací hodiny oproti dvěma na základních školách. To studentům umožňuje jít v tématu víc do hloubky i dozvědět se něco o sobě. Někdy je to pěkně těžké, mluvit před třídou o svých emocích a náladách. Tím spíš, pokud je kolektiv nový a spolužáci se teprve poznávají. Proto moc oceňujeme, když s námi studenti do aktivit jdou a zapojují se. Lektoři dbají na nehodnotící, bezpečný prostor pro všechny a dobrovolnost, do jaké hloubky v tématu chtějí studenti jít i jakou míru otevřenosti před svými spolužáky zvolí. Obzvlášť důležité a respektované je tu pravidlo STOP – možnost říct, o čem už student mluvit nechce, co je pro něj citlivé a patří do jeho soukromí.
Nedílnou součástí každé návštěvy školy nebo klubu je také představení služeb Linky bezpečí. Považujeme za důležité, aby děti, dospívající a mladí dospělí věděli, že na své starosti nemusejí zůstávat sami. Že je tu bezplatná a anonymní linka, na které je vždy někdo vyslechne, ať se jedná o jakýkoliv problém. Máme nová videa i web s poradnou a jsme moc rádi, když nám vyjde čas je společně projít a jejich prostřednictvím probrat vše důležité. Dáváme také dětem nahlédnout pod pokličku provozu jedné z nejznámějších linek v ČR a nebojíme se odpovídat ani na všetečné otázky, které děti zajímají.
Cesty lektorů Linky bezpečí NAŽIVO se ubírají napříč celou Českou republikou. V tom jsme velmi výjimeční. Záleží vždy na zájmu samotných škol, kam program zamíří. Každá škola je jiná, stejně, jako každá třída v ní je jiná. Různí jsou ředitelé, učitelé, metodici prevence, asistenti pedagoga, vychovatelé v družině i samotné děti. Je to celé tak trochu alchymie. Jezdíme do škol maličkých třeba se stovkou žáků, i obřích, kde je žáků tisícovka. Menší školy mívají takřka rodinnou atmosféru, na těch větších často panuje větší ruch, spěch a do velké míry i určitá anonymita. Ať jsou školy jakkoliv různorodé, bývá fajn připomínat si, že jsme v tom všichni spolu, že máme společný zájem. Lektoři i učitelé.
Zájem (nebo cíl) něco nového dětem předat – ať už ve formě nových znalostí, dovedností nebo třeba zážitku. Za Linku bezpečí to může být i zážitek partnerství, které je pro nás důležitou hodnotou. Partnerský přístup k dětem, které na linku volají nebo píší, a respekt k jejich starostem i k hledání cesty k řešení.
Videa, články, podcasty
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
Může se stát, že trpím poruchami příjmu potravy a nevím o tom?
Pochybovat o sobě je běžná součást dospívání
Kdy zpozornět a jak postupovat, když dítě hovoří o vlastní smrti