
Moje dítě se řeže! Co dělat?!
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
Když dítě přebírá odpovědnost za nějaký úkol, začíná si uvědomovat svou hodnotu. Když cítí, že mu důvěřujeme a můžeme se na něj spolehnout, jeho sebedůvěra roste. A co víc – dokončení úkolu mu dává pocit hrdosti za to, že ho zvládlo samo, což má pozitivní vliv na jeho schopnost čelit výzvám. Učí se, že každá práce má svůj začátek, průběh a výsledek a že tento výsledek může aktivně ovlivnit vlastním úsilím.
Domácí práce tedy nejsou jen o úklidu nebo vaření. Díky zapojení do domácích povinností děti začínají vnímat, že jsou součástí celku, týmu. Už nejsou jen pasivními pozorovateli, ale aktivními účastníky, kteří přispívají k fungování rodiny, ve které mohou něco změnit nebo zlepšit. Tento pocit, že mají vliv na dění kolem sebe, jim dává větší důvěru ve vlastní schopnosti a zodpovědnost.
Když děti vyrůstají s tímto přístupem, v dospělosti se stávají samostatnějšími, otevřenějšími novým výzvám a mají zdravější vztah k práci. Také si věří, že věci zvládnou, a to je dar, který jim pomůže v každé oblasti života.
Zapojit děti do domácí práce neznamená hned na začátku naložit na ně zodpovědnost za celý rodinný provoz. Je to o malých krocích, které postupně dávají smysl a rostou s věkem dítěte.
Malé děti jsou fascinované tím, co děláme. Mají přirozenou touhu napodobovat nás a často chtějí být „jako my“. A tak, když jim dáte malý hadřík na utírání stolu, dětský vysavač nebo je necháte pomáhat s těstem, učí se základy práce. Ačkoli je to pro ně hlavně zábava, jde o první krok k osvojení smyslu pro zodpovědnost.
Předškoláci už zvládnou více konkrétních úkolů, které jsou pro ně přiměřeně jednoduché. Skvělé je, když si sami sklidí hračky, prostřou stůl, zametou drobky nebo odnesou nádobí. Tyto malé činnosti jim dávají pocit, že jsou užiteční a že se podílejí na rodinném fungování.
Mladší školáci si mohou osvojit konkrétní úkoly, které se stanou jejich pravidelnou rutinou: krmení zvířat, rovnání bot nebo vyskládání nádobí z myčky. To jsou všechno úkoly, které si mohou s chutí vzít na starost. Díky tomu se učí, že domácí práce jsou součástí každodenního života a že každý má v rodině svou roli.
A pak jsou tu teenageři a pravidla hry se mění. Potřebují vidět důvod, proč mají něco dělat, a chtějí mít možnost výběru. Nechcete je přece úkolovat jako malé děti. Věty typu „Už jsi dost starý na to, abys pomohl“ většinou nezabírají. Co ale funguje? Když mají možnost vybrat si, co udělají: „Pomůžeš radši s nákupem, nebo s vařením?“ a když cítí, že to má smysl. Teenageři ocení, když mají nějakou kontrolu a rozhodují o tom, co udělají, místo aby se cítili pod tlakem.
Výzkumy ukazují, že děti, které se pravidelně zapojují do domácích prací už od útlého věku (např. 3-4 roky), mají v dospělosti větší šanci být úspěšnější ať už v kariéře, ve vztazích nebo při řešení problémů. |
Pojďme si to říct narovinu. Kolikrát se stalo, že dítě něco udělalo, ale ne úplně podle vašich představ a vy jste to „potají opravili“? Možná to byly drobnosti, jako špatně prostřený stůl nebo nedokonalý úklid. A i když to bylo vlastně fajn, vy jste cítili potřebu to dotáhnout k dokonalosti. Zkuste to příště vydržet. A věřte, že to bude mít velký smysl.
Proč? Smysl zapojování dětí do domácích prací totiž nespočívá v tom, že všechno bude perfektní jako z Pinterestu nebo z reklamy na prací prášek. Důležitější je, že dítě zažije pocit: „Tohle je moje práce. A hotovo.“ To je klíčový moment. Když si dítě může říct, že něco zvládlo samo – i když to třeba není na první pohled dokonalé, dává mu to pocit úspěchu a hrdosti.
„Ale mně se fakt nechce!“ Zní to povědomě? Možná z dětských úst a možná i z těch vašich. Odmítání je běžné, hlavně u starších dětí a puberťáků. Tak co s tím, když děti odmítají pomoc s domácími pracemi nebo jinými úkoly?
Nejdůležitější je nevyhrát hádku. Věci se nezlepší tím, že budeme „jenom přikazovat“. Nejde o to, aby dítě okamžitě poslechlo, ale aby pochopilo, proč by mělo pomoci. Uznejte jeho nechuť. Řekněte něco jako: „Jo, chápu, že se ti dneska nechce. Mně taky ne. Ale fakt by mi pomohlo, kdybys to vzal/a.“ Tohle ukáže dítěti, že respektujete jeho pocity, ale že i tak očekáváte nějaký přínos.
Pomáhá rutina. Když se něco stane pravidelnou součástí dne, najednou to přestane být takovou výzvou. Například po večeři už je to jenom automatické – prostě odnášíte talíře. Takto zní úkol jako běžná součást dne, ne jako něco, co musíte pořád znovu řešit. Rutina ulehčuje.
Dejte dětem možnost volby. Místo toho, abyste říkali, co přesně mají dělat, zkuste to zformulovat takto: „Máš chuť dneska dělat snídani, nebo radši zalít kytky?“ Tento jednoduchý trik jim dává možnost rozhodování a pocit kontroly, což je pro ně velmi důležité – hlavně v období dospívání.
Dělejte věci společně. Když je práce sdílená, není tak nudná. Někdy může být dokonce zábavná, když ji děláte s někým jiným. Namísto toho, aby to bylo „tvé úkoly“ versus „mé úkoly“, zkuste to spojit. Společné zapojení má mnohem větší šanci na úspěch.
Předávejte odpovědnost. Když dítě začne cítit, že „to je jeho“, zodpovědnost se stává přirozenou součástí jeho každodenního života. Například: „Tohle je tvůj pokoj. Jak bys chtěl, aby to tady vypadalo?“ Když má dítě možnost rozhodovat o svém prostoru, často se do toho pustí s větší chutí. Pokud ne, má alespoň šanci si uvědomit, že nepořádek je jeho volba, ne náhodné seskupení věcí.
Zkuste zdravý kompromis. Základní domácí práce jako je každodenní úklid, starání se o své věci nebo pomoc u stolu berte jako součást rodinného fungování. Ty se pak obejdou bez odměny. U nadstandardní práce můžete nabídnout možnost přivýdělku. Za mytí auta také v myčce zaplatíte. Ruční mytí doma na tom může být podobně. Další možnosti jsou například sekání zahrady nebo větší úklidy. Hodinová sazba nebo odměna za dílo pak může dobře demonstrovat hodnotu práce a peněz.
Dítě není malý dospělý. Učí se, zkouší, testuje hranice. Někdy za tím, že se mu nechce, není lenost nebo vzdor, ale prostě únava, vývojová fáze nebo touha mít víc volnosti. I odpor může být součástí procesu učení.
Videa, články, podcasty
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
Může se stát, že trpím poruchami příjmu potravy a nevím o tom?
Pochybovat o sobě je běžná součást dospívání
Kdy zpozornět a jak postupovat, když dítě hovoří o vlastní smrti