
Moje dítě se řeže! Co dělat?!
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
Separační úzkost se může u dětí projevovat různými způsoby. Závisí na věku, vývojovém stádiu a konkrétní situaci. Každé dítě reaguje trochu jinak, ale existují některé běžné příznaky, které úzkost při odloučení ukazují.
Anna, tříletá holčička, každý den, když její maminka odcházela do práce, propukala ve školce hlasitý pláč. Jednoduše nechtěla být bez maminky. Bála se, že ji opustí, a její slzy a křik trvaly i několik minut po jejím odchodu. Tento rituál se opakoval po dobu několika týdnů, dokud si Anna nezačala zvykat na nový režim a pochopila, že se maminka vždy vrátí v domluvený čas.
Pojmenujme to zvýšená plačtivost a panika. Děti, které trpí separační úzkostí, mohou plakat nebo se cítit vyděšené při představě, že budou oddělené od rodičů. Tento pláč může být intenzivní, ať už při ranním odchodu do školky nebo jen při krátkém odchodu do vedlejší místnosti.
Všimnout si můžete také některých fyzických příznaků. Například bolest břicha, nevolnost, zvracení nebo dokonce problémy se spánkem. Odmítání nových situací a osob je také typické pro separační úzkost. Pokud je dítě konfrontováno s novým prostředím nebo novými lidmi, může to u něj způsobit velký stres. Dokonce větší, než si jako dospělí můžeme uvědomovat. Děti se separační úzkostí se mohou vyhýbat situacím, které znamenají odloučení od rodičů, ať už jde o školku, návštěvu u babičky nebo třeba narozeninovou oslavu.
Děti se separační úzkostí mohou vyžadovat neustálou, až nadměrnou pozornost. Jsou "přilepené" k rodiči nebo pečovateli a mají obtíže se vzdálit byť jen na krátkou dobu.
Tereza, šestiletá holčička, nikdy nechtěla spát ve své posteli. I když byla unavená a zdálo se, že usne okamžitě kdekoliv, musela spát vedle své maminky. Nešlo jen o to, že měla ráda společnost, ale že se bála, že když bude spát sama, maminka ji opustí.
V tomto období nejsou schopny vyhodnotit své emoce jako strach nebo úzkost. Nemají spojené slovní pojmenování s prožitkem, což je vzhledem k věku velmi pochopitelné.
Místo toho mohou tvrdit, že něco „nechtějí“ nebo že se jim „něco nelíbí“, aniž by si uvědomovaly skutečný důvod svých emocí. Rodiče se mohou mylně domnívat, že jim to děti dělají naschvál. Jejich chování opravdu může působit jako vzdor nebo tvrdohlavost, ale ve skutečnosti jde o hlubší strach, který si neumějí vysvětlit ani pojmenovat.
Dokládá to i tento příklad čtyřletého Tomáška:
Do školky chodil rád, ale najednou začal každé ráno tvrdohlavě odmítat odejít z domu. Mamince říkal, že ho bolí bříško nebo že se mu nechce hrát s dětmi a ve školce se nudí. Když se ho ale později zeptala, co ho ve školce trápí, pošeptal jí, že se bojí, že “na něj zapomene“ jako tenkrát, když jej přišla ze školky vyzvednout o něco později kvůli dopravní zácpě.
Každé dítě je jedinečné a reaguje na separační úzkost svým vlastním způsobem. Proto je klíčové přistupovat k němu s trpělivostí, pochopením a respektem k jeho potřebám. Vždy je dobré vzít v úvahu jeho věk, temperament a konkrétní okolnosti, které mohou úzkost způsobovat.
Separační úzkost je běžnou součástí dětství a přirozenou reakcí na nové a neznámé situace. S láskyplným přístupem, trpělivostí a pevnými rituály se každé dítě může postupně naučit, že odloučení není konec, ale jen další krok na cestě k větší samostatnosti. Jak dítě roste, získává více důvěry ve své okolí i v sebe, a vaše podpora je tím nejcennějším nástrojem, jak mu v této fázi pomoci. Ať už jde o školku, spánek nebo krátkodobé odloučení, s vaší láskou a porozuměním se dítě cítí bezpečně, což je základem pro jeho zdravý vývoj a růst.
Videa, články, podcasty
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
Může se stát, že trpím poruchami příjmu potravy a nevím o tom?
Pochybovat o sobě je běžná součást dospívání
Kdy zpozornět a jak postupovat, když dítě hovoří o vlastní smrti