
Moje dítě se řeže! Co dělat?!
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
Úzkost funguje jako spirála. Začíná nenápadně drobnou obavou, nejistotou, tělesným napětím. Ale mozek se rychle chytí a rozvine scénáře, které nás odpojují od reality. V tu chvíli může mít dítě pocit, že ztrácí půdu pod nohama, že je zahlceno nebo dokonce „mimo tělo“. Grounding tuto spirálu přerušuje. Vrací pozornost od imaginárních hrozeb zpět k tomu, co je skutečné. K tady a teď.
Psychologicky řečeno aktivuje parasympatický nervový systém, snižuje aktivitu amygdaly (mozkového centra strachu) a posiluje vnímání kontroly. A to všechno pomocí něčeho tak obyčejného, jako je pohled na lampu nebo dotek ruky na stole.
Technika grounding je postavena na jednoduchém principu využít pět smyslů jako nástroje, které vrátí naši mysl zpět do přítomnosti. Nejčastěji se používá metoda známá jako „5–4–3–2–1“:
Tento jednoduchý scénář působí jako „mentální reset“. Umožňuje dítěti (nebo komukoli z nás) vystoupit z úzkostné spirály a zakotvit se ve fyzickém prožívání. A protože technika nevyžaduje žádné pomůcky, může ji použít kdekoli. Třeba ve škole, doma, v autobuse i těsně před důležitou událostí.
Představte si Aničku, patnáctiletou dívku, která sedí u přijímacích zkoušek. Má naučeno, je připravená, ale v okamžiku, kdy se otevřou testy, cítí, jak jí srdce buší až v krku, ruce se potí a hlava se vyprazdňuje. Známý scénář. Úzkost převzala kontrolu.
Ale Anička má něco v záloze. Zavře na vteřinu oči a v duchu si připomene techniku groundingu. Otevře oči a hledá pět věcí, které vidí, řekněme pro změnu žlutých věcí: psací stůl, žluté světlo žárovky, popruh batohu spolusedící, detail na obraze, visačka na klíčích ve dveřích. Slyší šustění papíru, tlukot srdce, hlasy ostatních. Dotkne se lavice. Vdechne vůni své papíru... Nebylo snadné udržet u groundingu myšlenky, ale měla ozkoušené, že když to zvládne, pomůže to. Pomalu se vrací k sobě. Ještě není všechno v pořádku, srdce stále bije rychleji, ale už to zvládá.
Grounding je účinný, protože pracuje s tělem, smysly a vjemem bezpečí. Místo abstraktních, rozlítaných myšlenek přichází konkrétní realita. Studie Americké psychologické asociace uvádějí, že techniky zaměřené na vědomé vnímání smyslových podnětů mohou snížit hladinu stresu až o 30 % během několika minut. Navíc dávají dítěti do rukou nástroj nebo řekněme možnost, jak zasáhnout, když se něco děje. A právě tenhle pocit kontroly bývá pro zklidnění zásadní.
Důležité je grounding nevnímat jako jednorázovou pomůcku, ale jako součást širší strategie zvládání stresu a emocí. Děti se ho mohou naučit doma vklidu, třeba večer před spaním nebo během procházky, cesty na nákup s rodiči apod. Když přijde krize, už ví, co dělat. Rodiče mohou být průvodci (ne hodnotiteli), ale kotvami, které jemně navádějí otázkami: „Co vidíš?“ „Co slyšíš?“ „Máš něco, čeho se můžeš dotknout?“
Grounding není všelék. Ale je to jeden z nejdostupnějších, nejpraktičtějších a nejempatičtějších nástrojů, který můžeme dětem dát. Pomáhá jim budovat most zpět k sobě samým a ten je v dnešním světě potřeba víc než kdy jindy.
Videa, články, podcasty
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
Může se stát, že trpím poruchami příjmu potravy a nevím o tom?
Pochybovat o sobě je běžná součást dospívání
Kdy zpozornět a jak postupovat, když dítě hovoří o vlastní smrti