Moje dítě se řeže! Co dělat?!
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
I takto se začínají hovory na Lince bezpečí. Anonymita a důvěra je jednou z našich důležitých devíz. Co to ale ve skutečnosti znamená?
Anonymita na Lince bezpečí znamená především, že neznáme jména dětí a pracujeme pouze s údaji, které nám samy sdělí. Občas se potřebujeme doptat na věk kvůli kontextu příběhu (věk známe u cca 30% kontaktů), dítě má ale právo nám ho neříct. Pokud samozřejmě hledáme pro dítě nějakou další organizaci, doptáváme se, odkud pochází, abychom mu poskytli kontakt na instituci co nejblíže jeho městu/obci. Z hovorů na Lince bezpečí vedeme dokumentaci, kde si poznamenáme pohlaví, věk (pokud známe), téma a stručně sepíšeme zprávu z hovoru.
Představa, že hovory nahráváme a vidíme telefonní čísla, moc důvěry a bezpečí nevzbuzuje. Linky důvěry ze své podstaty hovory nikdy nenahrávají ani nesledují telefonní čísla volajících. To nás odlišuje od linek integrovaného záchranného systému. Pokud jde o svěření se s problémy nebo s tajemstvím, jsme všichni hodně opatrní a je pro nás důležité vědět, že náš příběh zůstane v bezpečí.
V případě akutního ohrožení se můžeme samozřejmě domluvit s dítětem na tom, že nám své údaje sdělí, abychom mohli na místo poslat záchranku, policii nebo sociální pracovnici. Primárně se snažíme, aby nám dítě poskytlo údaje na základě svého rozhodnutí. Představte si, pokud bychom každou zmínku o týrání předávali rovnou s telefonním číslem policii. Dítě, které není dobře připravené na „zásah“ zvenčí by vše zapřelo a ztratilo by k nám důvěru. Pouze vyžádaná a dobře načasovaná pomoc je dobrá pomoc. Pokud ale máme vážné podezření, že je ohrožen život nebo zdraví volajícího, žádáme policii o dohledání telefonního čísla nebo kontaktu (e-mailu například).
V E-mailové poradně samozřejmě známe e-mailovou adresu dítěte, ze které nám píše. Bez toho bychom mu nemohli na e-mail odpovědět. Na chatu si dítě zase volí tzv. nick – přezdívku, kterou si zapíšeme do dokumentace o chatu. V psané formě, která je obecně pomalejší, se nám pak vyplatí, že můžeme navázat na předchozí e-mail/chat.
Všechny příběhy a záznamy zůstávají na Lince bezpečí chráněné před zveřejněním. Mají k nim přístup pouze zaměstnanci, kteří jsou vázaní mlčenlivostí. Pokud nějaký příběh prezentujeme v médiích nebo publikacích, vždy jde příběh, který je složený z více hovorů nebo příběh upravený natolik, aby se v něm volající nepoznal. V případě, že se nějaký konkrétní případ dostal až k policii nebo k soudu a požádají nás o záznam, pak jsme povinni dle zákona poskytnout součinnost. To je jediná výjimka, kdy poskytneme informace z hovoru někomu dalšímu.
Videa, články, podcasty
Čeho se vyvarovat a o co se naopak snažit
Může se stát, že trpím poruchami příjmu potravy a nevím o tom?
Pochybovat o sobě je běžná součást dospívání
Kdy zpozornět a jak postupovat, když dítě hovoří o vlastní smrti